Nieuwe hoogtechnologische ziekenwagen

Wie een ziekenwagen vraagt via het noodnummer 112 in de omgeving van Beerse zal verzorgd en indien nodig vervoerd worden in de splinternieuwe, hoogtechnologische ziekenwagen van Ambulancedienst Beerse vzw. De jarenlange ervaring van haar ambulanciers en de kennis van de ombouwer Visser werden ingezet om dit voertuig te bouwen.  

 

Patiëntenmonitoring

De wagen is voorzien van een nieuwe ZOLL-monitor om het zorgpersoneel te ondersteunen in het monitoren van de patiënt en fungeert ook als AED. De monitor staat in verbinding met het ziekenhuis van Turnhout om, wanneer het nodig is, belangrijke informatie of onderzoeken te kunnen doorsturen naar de spoeddienst.

 

Veiligheid

Veiligheid gaat boven alles. Door het vernieuwd zuurstofsysteem wordt het veiliger voor de ambulanciers. Ze moeten niet meer al rijdend de zuurstofflessen overschakelen want de ziekenwagen doet dit automatisch. Ook kan er door middel van een camerasysteem 360° rond de wagen gekeken worden. De ambulanciers kunnen de wagen vanuit de cabine vergrendelen met 1 druk op de knop. Zo kan de ziekenwagen stationair blijven draaien terwijl deze vergrendeld is en de sleutel zich buiten de wagen bevindt. Verder is de wagen uitgerust met de nieuwste veiligheidssystemen die je terugvindt in de modernste wagens. De chauffeurs moeten in bezit zijn van een C1 rijbewijs om de ziekenwagen te mogen besturen.

 

Comfort

Voor de Ambulancier vindt het comfort zich om te beginnen al in het basisvoertuig. Het is een deftige Mercedes-Benz Sprinter 419 CDI met het maximum aan motorvermogen en met alle denkbare toeters en bellen inbegrepen. De kasten zijn allemaal mooi ingewerkt dat er amper rechte hoeken zijn in de wagen wat het gemakkelijk maakt om bijvoorbeeld de vloer te reinigen maar ook veiliger. De vloer is voorzien van een anti-sliplaag. Het GPS systeem verbonden met de noodcentrale. Wanneer er een oproep binnenkomt zal de GPS automatisch ingesteld worden op het interventieadres. Langs de buitenkant is er een licht ingebouwd om huisnummers te zoeken. Dit moet het voor de ambulancier gemakkelijker maken om ’s nachts huisnummers te lezen. Voor de patiënt gaat de luchtvering op de achteras veel voordeel brengen. Schokken worden beter opgevangen waardoor het voor de patiënt comfortabeler wordt in de ziekenwagen. Daarnaast hebben we het voertuig voorzien van een elektrische brancard van Stryker. Deze kunnen de ambulanciers, zonder zelf kracht te moeten gebruiken, van niveau laten veranderen. Ook het in- en uitladen van de brancard gebeurd zonder dat de ambulancier een tilbeweging moet maken. Hierdoor is het minder belastend is voor de ambulanciers, maar ook veiliger en comfortabeler voor de patiënt. In de ziekenwagen is er een traumalicht aanwezig met witte en blauwe LED’s. Het blauwe licht kan een patiënt tot rust laten komen bij bijvoorbeeld neurologische trauma’s. De felle witte lichten zorgen voor voldoende zicht wanneer dit nodig is.

 

Prioritaire signalen

Ook de lichten van de ziekenwagen zijn aangepast. Als de ziekenwagen ver van u is gaat u de lichten goed zien, zonder de andere weggebruikers dichtbij te verblinden. Bij de nieuwe ziekenwagen zijn er verschillende sirenes aanwezig. Buiten de standaard sirene is er ook een nachtsirene die minder geluid maakt. Daarnaast is er ook een luchthoorn, deze sirene is luider dan de standaard sirene en zal zijn nut vinden bij gevaarlijke situaties op de weg. De sirenes worden bediend met een voetpedaal, hierdoor kan de chauffeur zijn handen ten alle tijden aan het stuur houden.

(Foto’s exterieur: Bob Goos).